Agora
Media
Libraria Byblos



AgoraNews  





PC Magazine Ro  




NET Report   




Ginfo   




agora ON line   





PC Concrete   





Liste de discuții   




Cartea de oaspeți   




Mesaje   





Agora   





Clic aici
PC Magazine





Comentarii și interviuri - PC Magazine Romania, Octombrie 2004


Alegerea rezultatului corect dintr-o listă este o activitate diferită de construirea soluției corecte.


Irina Athanasiu
Profesor la Facultatea de Automatică și Calculatoare, Universitatea "Politehnica" București.

Cu grilă și fără grilă

Irina Athanasiu

De câțiva ani la examenul de admitere în Politehnică se utilizează testele grilă pentru că permit o corectură obiectivă și rapidă. Dacă sunt bine făcute, testele grilă dau o măsură destul de bună a gradului de acoperire a cunoștințelor testate. Există însă un dezavantaj major - alegerea rezultatului corect dintr-o listă este o activitate diferită de construirea soluției corecte. De exemplu, metoda de rezolvare utilizată nu poate să fie luată în considerare într-un test grilă, pentru că doar rezultatul contează. Un alt dezavantaj - pregătirea pentru testele grilă este orientată în special spre abordarea speculativă a problemelor. Fiind vorba de alegerea unei variante dintr-o listă se caută mai întâi variantele evident greșite. Pe urmă, varianta cea mai plauzibilă. Strategia utilizată se adaptează după cum un răspuns greșit este penalizat sau nu, în funcție de numărul de probleme, intervalul de timp avut la dispoziție etc. În situații tehnice reale este, însă, nevoie de altceva. Efectele acestui gen de pregătire și-au făcut deja apariția. Construirea unui raționament sau înțelegerea unei demonstrații devin activități al căror rol studenții nu îl înțeleg și de cele mai multe ori le evită.

Sigur, nu modul de examinare este greșit, atitudinea este problema. Adaptare pregătirii la modul în care se face verificarea se înscrie pe linia "eficientizării" activităților - obținerea maximului de beneficii cu minimum de efort.

Care este în fond rostul unui examen de admitere? Să îi răsplătească pe cei care au muncit ani de zile pregătindu-se pentru examenul de admitere? Au făcut ore de meditații nesfârșite, s-au pregătit la materiile la care se pot lua note mari ușor la bacalaureat, evitând materii care ar fi putut să îi ajute în viață sau măcar iar fi interesat? Au participat la competiții școlare pentru a obține un loc pe podium care să le asigure intrarea la facultate fără examen, chiar dacă facultatea respectivă are o legătură destul de îndepărtată cu competițiile respective? Din nou - reușita la admitere este o răsplată? Cred că răspunsul este "nu". Examenul de admitere trebuie să fie un mod prin care să fie selectați cei mai potriviți candidați pentru meseria respectivă. Reușita la examenul de admitere este primul pas dintr-un drum, eventual un pas intermediar, dar în nici un caz ultimul.

Evident, nu suntem originali, nu numai în Politehnică se utilizează acest mod de examinare. Cei care au fost interesați de procedura de admitere la studii în SUA sau Canada știu că printre alte condiții apar și rezultatele obținute la o serie de teste grilă - de limbă, de cunoștințe generale și în domeniul specific, de inteligență etc. Există o întreagă industrie dezvoltată în jurul acestor teste: manuale cu tipuri de probleme posibile și strategii de adoptat, software pentru exersare, meditatori specializați. În anii in care se schimbă modelul de teste sau se introduc tipuri noi de probleme rezultatele candidaților sunt mai slabe. Majoritatea universităților din SUA și Canada consideră însă rezultatele la testele grilă numai una dintre condițiile pentru admitere.

Am constatat în ultima vreme că la începutul unui curs subiectul cel mai interesant pentru studenți nu este - ce se va studia la cursul respectiv nici măcar "la ce folosește", ci cum se obține nota. Câte puncte pentru temele de casă, câte puncte pentru activitatea la orele de aplicații, se dau sau nu lucrări la curs, dacă da câte puncte reprezintă etc. și în continuare focalizarea este spre obținerea unui număr suficient de puncte pentru o notă de trecere, sau pentru obținerea unei note mari, după caz. Cursurile, aplicațiile sunt doar ocazii pentru obținerea de puncte. O activitate care nu generează puncte, nu interesează. Mi se pare greșit și cred că toți actorii implicați au o parte de vină în această greșeală.

Totul trebuie să se întâmple parcă tot mai repede, inclusiv lucrurile care țin de meseria noastră. Tehnologiile apar, abia apucă să se maturizeze și devin depășite. Acest repede are consecințe și cauze: vrem să terminăm mai devreme facultatea, vrem să începem să lucrăm mai devreme, de fapt vrem să devenim salariați mai devreme, să ne cumpărăm prima mașină mai devreme, să fim șefi și eventual să muncim mai puțin mai devreme etc.

Care este legătura cu testele grilă? Și testele grilă se rezolvă și se corectează repede.


PC Magazine Ro | CD ROM | Redactia | Abonamente | CautareArhive

Copyright © 1999-2004 Agora Media.

[email protected]

LG - LifeŽs Good

www.agora.ro

deltafri

www.agora.ro

www.agora.ro

www.agora.ro